Regeneracja rozruszników motocyklowych

Regeneracja rozruszników motocyklowych – Rafał Dmowski

Rozrusznik motocyklowy, to silnik elektryczny prądu stałego, wyposażony w wirnik z komutatorem i współpracującymi z nim szczotkami. Komutator, szczotki i łożyskowanie wirnika, to najszybciej zużywające się elementy rozrusznika motocyklowego. Z uwagi na niewielki maksymalny prąd rozruchowy większości akumulatorów motocyklowych, rozruszniki motocyklowe są silnikami stosunkowo małej mocy, które w zależności od pojemności silnika, z którym współpracują, przekazują napęd na wał korbowy, za pomocą odpowiedniej przekładni. Zastosowanie przekładni sprawia, że wirnik rozrusznika motocyklowego wiruje dość szybko, a więc zużycie szczotek, komutatora i łożysk postępuje dość szybko. Zużyty rozrusznik ma niewystarczającą moc przy wysokim zużyciu prądu. Powoduje to trudności z uruchomieniem silnika i szybkie rozładowanie akumulatora podczas prób rozruchu. Najprościej byłoby wymienić rozrusznik na nowy, ale niestety łączy się to z wysokimi kosztami zakupu oryginalnego rozrusznika u autoryzowanego dealera. Można spróbować dokupić sprawny rozrusznik używany, ale mnogość rodzajów motocyklowych rozruszników jest tak duża, że bardzo trudno dopasować odpowiedni. Okazuje się, że najszybszą i najtańszą opcją, jest regeneracja posiadanego rozrusznika.

Po wymontowaniu rozrusznika, czyścimy go i rozkręcamy. Po wyjęciu wirnika, łatwo zorientujemy się, czy wystarczy oczyścić komutator i poprawić przerwy między jego sekcjami, czy konieczne będą bardziej złożone czynności. Sprawdzamy stan łożyskowania wirnika i zużycie komutatora. Jeżeli komutator jest mocno zużyty i wymaga przetoczenia, najlepiej zlecić tą czynność warsztatowi zajmującemu się obróbką skrawaniem. Po przetoczeniu i wyszlifowaniu komutatora należy koniecznie pogłębić przerwy między sekcjami, aby zapobiec powstawaniu zwarć. Wirnik łożyskowany na tulejkach, także wymaga obróbki skrawaniem, gdyż trzeba przeszlifować jego czopy i dorobić nowe tulejki. Jeżeli wirnik łożyskowany jest na łożyskach tocznych, to wystarczy ściągnąć zużyte łożyska i wcisnąć nowe, najlepiej przy użyciu prasy i odpowiedniej tulejki montażowej, która zapobiegnie uszkodzeniu łożysk podczas montażu. Nigdy nie wciskamy łożysk na czop wirnika, naciskając na bieżnię zewnętrzną. Siła przenoszona przez rolki lub kulki łożyska, może doprowadzić do pęknięcia bieżni lub uszkodzenia koszyka łożyska.

Szczotki rozrusznika są dość twarde, ale zużywają się szybko, a ich wymiana niekiedy bywa trudna. Jeżeli przewody przyłączeniowe szczotek, są przykręcone śrubkami do zacisków szczotko trzymacza, to operacja wymiany szczotek jest prosta. Niestety często przewody szczotek są zgrzewane z podstawą szczotko trzymacza (szczotki masowe) i z uzwojeniami stojana (szczotki prądowe). Mało kto posiada w warsztacie zgrzewarkę elektryczną, jeżeli zatem chcemy obejść się bez pomocy specjalistycznego serwisu elektromechanicznego, musimy uciec się do pewnego wybiegu. Starych szczotek nie usuwamy przez odcięcie przewodów przyłączeniowych w punkcie zgrzewania, ale ucinamy te przewody przy samych szczotkach. Następnie na stare przewody przyłączeniowe nasuwamy niewielkie odcinki grubych rurek termokurczliwych. Końcówki tych przewodów rozgrzewamy i cynujemy na długości około 5 – 7 mm. Podobnie postępujemy z końcówkami przewodów przyłączeniowych nowych szczotek. Następnie lutujemy przewody nowych szczotek, do starych przewodów i miejsce lutowania zabezpieczamy rurką termokurczliwą. Tak wykonane połączenie jest na tyle trwałe, że nie obawiamy się o rozlutowanie przy dużym poborze prądu przez rozrusznik. Tak zregenerowany rozrusznik składamy i montujemy w motocyklu, pamiętając o posmarowaniu łożysk wirnika, niewielką ilością odpowiedniego smaru. Użycie zbyt dużej ilości smaru, spowoduje zabrudzenie komutatora i szczotek. Rozrusznik motocyklowy często montowany jest w miejscu narażonym na kontakt z wodą, dlatego przy składaniu rozrusznika należy zwrócić uwagę na prawidłowe zamontowanie uszczelek lub użycie pasty uszczelniającej, aby zapewnić konieczną wodoszczelność.

Więcej informacji o budowie i naprawie motocykla, można uzyskać na szkoleniach Akademii Motocyklowej.

Zapraszamy!

Posted in Poradnik and tagged , .